Ord og uttrykk
Forkortelse | Full betegnelse | Forklaring | |
---|---|---|---|
3PL | Third Party Logistics | Tredjepartslogistikk - Når et firma leier inn en spesialist for å drifte eget lager, distribusjon og andre tjenester. | |
4PL | Fourth Party Logistics | Fjerdepartslogistikk - Et firma leier inn en spesialist til å drifte, utvikle og organisere eget lager, distribusjon og andre tjenester på vegne av seg selv | |
ADR | Farlig gods reguleringer på vei | Gods som kan gjøre skade på personer, eller miljø | |
AGS | Aden Gulf Surcharge | Aden Bukten-tillegg - tillegg pga sikkerhetstiltak ved seiling gjennom Aden bukten (Pirater) | |
AGV | Automated Guided Vehicle | Selvgående, førerløse trucker som går på batteri og er drevet av elektriske motorer. | |
AS-RS | Automated storage and retrieval systems | Løsninger som effektiviserer og kvalitetsstyrer prosessene på lageret. Eksempler på automasjon kan være | |
ATA | Actual Time of Arrival | Actual Time of Arrival | |
ATA-Carnet | Et internasjonalt tolldokument som sparer deg og din bedrift for tid og penger ved midlertidig innførsel av vare | ATA-carnetet forenkler tollekspedisjonen og erstatter alle eksport-, import- og transitteringsdokumenter. Les mer om ATA carnet her | |
ATD | Actual Time of Departure | Faktisk forsendelses dato | |
AWB | Air WayBill | Fraktdokument for flytransport | |
B-L | Bill of Lading | Bill of Lading | |
B2B | Business to Business | Handel av varer mellom to firma | |
B2C | Business to Consumer | Handel av varer fra firma til konsument | |
BAF | Bunker Adjustement Factor | Olje/drivstofftillegg | |
Barcode | Barcode | Strekkode | |
Break-bulk | Stort volum | Stor sending som må lastes individuelt. | |
Bulk | Vare som fraktes, lagres løst | Bulk er en type varer, gjerne råvarer, som fraktes eller lagres løse. De er altså ikke pakket inn i noen emballasje eller i konteinere, men lastes rett inn i et skips lasterom. Eksempler er olje, malm, korn og kull. | |
CAF | Currency Adjustment Factor | Valutatillegg | |
Cbm | Cubic meter | Kubikkmeter | |
Certificate of Origin | Opprinnelsesertifikat | Sertifikat som bekrefter opprinnelse av en vare | |
CFR | Cost and Freight | Leveringen har skjedd når godset er plassert på skipet - havn for overlevering bør nevnes pga. risiko | |
Chargeable weight | Frakt,-volumvekt | Teoretisk vekt som er høyest av reell vekt, omregnet cbm eller omregnet lm. | |
Chassis | Chassis/Semihenger | Tilhenger for container transport, kobles på en trekkvogn | |
CIF | Cost, Insurance and Freight | Leveringen har skjedd når godset er plassert på skipet - havn for overlevering bør nevnes pgs risiko. Selger er forsikringsansvarlig | |
CIP | Carrige and Insurance Paid to | Kjøper har risiko fra godset er levert til fraktselskapet. Forsikring som gjelder til ankomststed, tegnes av selger for kjøpers regning | |
CMR | Internasjonalt fraktbrev | Et CMR dekker den obligatoriske informasjonen som et internasjonalt bilfraktbrev skal ha | |
COD | Change of Destination | Endring av avtalt leveringsadresse | |
COD | Cash on Delivery | Kontant betaling | |
Consignee | Mottaker | Der godset leveres | |
Consignor | Avsender | Der godset sendes fra | |
Control Tower | Kontrolltårn | En ekspertgruppe som sømløst forvalter, drifter og videreutvikler forsyningskjeden og vareflyten for din bedrift | |
Conversion key | Omregningsfaktor | En teoretisk faktor som gir mulighet for å beregne fraktvekt ut fra cbm og/eller lm | |
CPT | Carrige Paid To | Kjøper har risikoen fra godset er levert 1. fraktselskap eller terminal | |
Cross docking | Krysslasting | Distribusjonsprinsipp der etterspørsels-data fra en gruppe detaljister overføres elektronisk til leverandøren og til en felles omlastningsterminal. Varer fra hver leverandør transporteres samlet til termi-nalen. På terminalen splittes de innkomne lastene i detaljistordrer. Ut fra terminalen transporteres det detaljistlaster som inneholder varer fra mange - eller et stort antall til leverandørene. | |
DAP | Delivered at Place | Godset er levert når det er klart for lossing på navngitt sted. Mottager ansvarlig for kostander ifbm importen | |
DAT | Delivered at Terminal | Godset er levert når det er losset på terminal. Mottager ansvarlig for kostander ifbm importen | |
DDP | Delivered Duty Paid | Levering har skjedd når gods er klart for lossing ved destinasjonen | |
Deep sea | Deep sea | Last som sendes mellom kontinenter | |
Demurrage | Bryggeleie | Bryggeleie, når det gjelder containertransport | |
Detention | Containerleie | Containerleie, når det gjelder container transport | |
DGR | Dangerous Goods Regulations | Farlig gods reguleringer - regler for håndtering av farlig gods under transport | |
Dry bulk cargo | Dry bulk cargo | Tørrlast som skipes uten emballasje, f.eks sand, korn | |
EAN | European Article Numbering | Nummersystem som gir produkter et unikt optisk lesbart nummer | |
EDI | Electronic Data Interchange | Elektronisk datautveksling | |
ERP | Enterprise resource planning | En programvareløsning som integrerer, administrerer og kontrollerer de nødven-dige aspektene innenfor bedriftens virksomhetsområder, som produktsjon, lager, salg, innkjøp og økonomi. For å øke effektiviteten på lageret kan ERP-systemet kobles sammen med lagerstyringssoft-ware. | |
ETA | Estimated Time of Arrival | Estimert ankomst dato | |
ETD | Estimated Time of Departure | Estimert forsendelsesdato | |
EUR-1 certificate | EUR-1 certificate | EUR-1 sertifikat, kan utløse tollfrihet ved fortolling av vare med opprinnelse i EU | |
EXW | Ex Works | Selgeren gir kjøper tilgang til produktene i sine egne lokaler ferdigstilt i henhold til kontrakt, men ikke klarert for eksport eller lastet på kjøretøy. Kjøper bærer all risiko og alle kostnader forbundet med å bringe varene til sitt bestemmelsessted. | |
FAS | Free Alongside Ship | Leveringen har skjedd når godset er plassert ved skipets side | |
FCA | Free Carrier | Levert når godset er lastet på kjøpers transportmiddel | |
FCL | Full Container Load | Full container last | |
Feeder | Feeder | Før-/ etter transport av last med båt, til/fra en hoved transportetappe | |
FEU -/FFU | Forty Equivalent Unit/ Forty Foot Unit | 40 fot container | |
FOB | Free On Board | Kjøper har riskioen fra godset er levert ombord på skipet | |
FSC | Fuel SurCharge | Drivstofftillegg | |
FTL | Full Truck Load | Komplett bil lastet full med gods. | |
GSP Certificate | General System of Preference Certificate | GSP sertifikat kan utløse tollfrihet ved fortolling av vare med opprinnelse i et U-land, eller andre land avhengig av handelsavtale m/ EU/ Norge. | |
HAWB | House Air WayBill | House Air WayBill | |
HAZMAT | Hazardous Material | Farlig gods - gods som er av en befatning som kan omfatte fare, brannfarlig, etsende, eksplosjonsfare etc. | |
HBL | House Bill of Lading | Fraktdokument for sjøtransport utstedt av speditør | |
IATA | International Air Transport Association | Den Internasjonale flytransport forening. Medlemsorgansisasjon for flyoperatører og speditører | |
IOD | Information on delivery | Informasjon rundt leveringstidspunkt | |
LCL | Less than Container Load | Samlastningscontainer, mindre enn full container last / stykk gods på sjø | |
Lm | Loading meter | Lastemeter - 1m av lastebilens lengde, 2,4m bredde og uavhengig av høyde | |
Lo-Lo | Lift on/Lift off | Last som løftes om bord og fra skip med kran | |
MAWB | Master Air WayBill | Frakt dokument for flytransport-utstedt av flyselskap | |
MBL | Master Bill of Lading | Fraktdokument for sjøtransport utstedt av rederi | |
Missing IOD | Mangler IOD | Manglende leverings tidspunkt i datasystemet | |
Notify party | Notify party | Den som skal varsles ved varens ankomst | |
NVOCC | Non Vessel Operating Common Carrier | Speditør som ikke selv har skip, men som kan utstede egne Bill of Ladings | |
PDA | Håndterminal/skanner | Skanner som leser barkoden på godset. | |
POD (road freight) | Proof of Delivery | Signatur från mottagare av godset | |
POD (sea freight) | Port Of Discharge | Lossehavn | |
POL | Port Of Loading | Lastehavn | |
Project Cargo | Prosjektlast | Transport av stor, tung, verdifull last, eller kritisk utstyr som må frem. | |
Reefer | A refrigerated container | Temperaturregelert container | |
Ro-Ro | Roll on / Roll off | Last som kjøres om bord og i land fra skip | |
SCM | Supply Chain Management | Ledelse og administrasjon av forsyningskjeden. | |
SECA | Sulphur Emissions Control Area | Utslippskontrollområder (emisjonskontrollområder) for skipsfart, innenfor disse geografiske områdene er det særlige utslippsbegrensninger for skipsfarten. I disse områdene er rederier pålagt å benytte drivstoff som gir lavere svovelutslipp enn med tradisjonelt drivstoff. Kostnadene for dette drivstoffet belastes fraktkjøperen som et SECA tillegg på fakturaen. | |
Shipper | Shipper of cargo | Avsender | |
Short sea | Short sea | Last som sendes med container internt på et kontinent | |
SLA | SLA | Avtalen om når godset skal være levert | |
SSC | Security SurCharge | Sikkerhetstillegg | |
Stevedore | Stevedore | Selskap som utfører lossing og lasting i havner. Både av skip, og containere | |
Stripping | Tømming av containere | Lossing av containere | |
Stuffing | Fylling av containere | Lasting av containere | |
TEU | Twenty foot Equivalent Unit | Måleenhet for containere. En TEU tilsvarer en 20 fotbeholder | |
THC | Terminal Handling Charge | Terminal- og håndteringskostnad | |
TMS-TA | Transportation management system | Transport Management System eller Transportadministrativt System er et system for å kjøpe, booke og håndtere frakt fra en eller flere transporttilbydere. Systemet kan være frittstående eller integrert i økonomisystemet eller ehan-delssystemet. | |
Tonnkilometer | Tonnkilometer | Godsvekt fraktet i distanse. 10 tonn last fraktet 2km er lik 20 tonnkilometer | |
Transitthavn | Omlastingshavn | Havn hvor containere omlastes fra et skip til et annet; for eksempel fra oversjøisk linje til feederlinje | |
ULD | Unit Load Device | Container, tilpasset spesielt for fly og flyfrakt | |
VAL | Valuable Cargo | Høyverdi vare. Kan kreve ekstra lastsikring, emballasje etc | |
W-M | Weight/Measurement | Teoretisk vekt som er høyest av reell vekt og omregnet cbm. | |
Wet bulk cargo | Våt last | Våt last som transporteres uten emballasje, f.eks olje, bensin | |
WMS | Warehouse management system | Et lagerstyringssoftware for semi- og helautomatiserte lagre. Det er et fleksi-belt system som øker effektivitet. Ved hjelp av WMS vil din bedrift kunne ta i bruk avanasert lokasjonsstyring og opti-malisere utnyttelsen av plassen dere har til rådighet. Systemene er enkle i bruk slik at opplæring og oppstart skal kunne gå raskest mulig. |