Ord og uttrykk
Forkortelse | Full betegnelse | Forklaring | |
---|---|---|---|
3PL | Third Party Logistics | Tredjepartslogistikk - Når et firma leier inn en spesialist for å drifte eget lager, distribusjon og andre tjenester. | |
4PL | Fourth Party Logistics | Fjerdepartslogistikk - Et firma leier inn en spesialist til å drifte, utvikle og organisere eget lager, distribusjon og andre tjenester på vegne av seg selv | |
ADR | Farlig gods reguleringer på vei | Gods som kan gjøre skade på personer, eller miljø | |
AGS | Aden Gulf Surcharge | Aden Bukten-tillegg - tillegg pga. sikkerhetstiltak ved seiling gjennom Aden bukten (Pirater) | |
AGV | Automated Guided Vehicle | Selvgående, førerløse trucker som går på batteri og er drevet av elektriske motorer. | |
AS-RS | Automated storage and retrieval systems | Løsninger som effektiviserer og kvalitetsstyrer prosessene på lageret. Eksempler på automasjon kan være | |
ATA | Actual Time of Arrival | Actual Time of Arrival | |
ATA-Carnet | Et internasjonalt tolldokument som sparer deg og din bedrift for tid og penger ved midlertidig innførsel av vare | ATA-carnetet forenkler tollekspedisjonen og erstatter alle eksport-, import- og transitteringsdokumenter. Les mer om ATA carnet her | |
ATD | Actual Time of Departure | Faktisk forsendelses dato | |
AWB | AirWayBill | Fraktdokument for flytransport | |
B-L | Bill of Lading | Bill of Lading | |
B100 | Bio Diesel | – B100 er et biobasert drivstoff i henhold til standarden for Biodiesel (NS-EN14214). | |
B2B | Business to Business | Handel av varer mellom to firma | |
B2C | Business to Consumer | Handel av varer fra firma til konsument | |
BAF | Bunker Adjustment Factor | Olje/drivstofftillegg | |
Barcode | Barcode | Strekkode | |
Blank sailing | Hoppe over havner | Rederier bestemmer seg for å hoppe over en havn eller mer på grunn av forsinkelser og containerunderskudd | |
Break-bulk | Stort volum | Stor sending som må lastes individuelt. | |
Bulk | Vare som fraktes, lagres løst | Bulk er en type varer, gjerne råvarer, som fraktes eller lagres løse. De er altså ikke pakket inn i noen emballasje eller i konteinere, men lastes rett inn i et skips lasterom. Eksempler er olje, malm, korn og kull. | |
CAF | Currency Adjustment Factor | Valutatillegg | |
Cbm | Cubic meter | Kubikkmeter | |
Certificate of Origin | Opprinnelsesertifikat | Sertifikat som bekrefter opprinnelse av en vare | |
CFR | Cost and Freight | Leveringen har skjedd når godset er plassert på skipet - havn for overlevering bør nevnes pga. risiko | |
Chargeable weight | Frakt, volum, vekt | Teoretisk vekt som er høyest av reell vekt, omregnet cbm eller omregnet lm. | |
Chassis | Chassis/Semihenger | Tilhenger for container transport, kobles på en trekkvogn | |
CIF | Cost, Insurance and Freight | Leveringen har skjedd når godset er plassert på skipet - havn for overlevering bør nevnes pga. risiko. Selger er forsikringsansvarlig | |
CIP | Carrige and Insurance Paid to | Kjøper har risiko fra godset er levert til fraktselskapet. Forsikring som gjelder til ankomststed, tegnes av selger for kjøpers regning | |
CMR | Internasjonalt fraktbrev | Et CMR dekker den obligatoriske informasjonen som et internasjonalt bilfraktbrev skal ha | |
Co2 | Karbondioksid | Karbondioksid er en fargeløs gass og en av de viktigste gassene knyttet til global oppvarming | |
Co2e | Tilsvarende karbondioksid | "CO2e beskriver i hovedsak det globale oppvarmingspotensialet til alle klimagasser. Med andre ord uttrykkes virkningen av ulike klimagasser når det gjelder mengden CO2 som vil resultere i samme mengde oppvarming. Enkelt sagt samler CO2e alle klimagasser på ett sted." | |
COC | Carrier`s own container | En COC, eller transportør-eid container, er en lastcontainer som eies av et transportørfirma og leies ut til forskjellige mottakere | |
COD | Cash on Delivery | Kontant betaling | |
COD | Change of Destination | Endring av avtalt leveringsadresse | |
Consignee | Mottaker | Der godset leveres | |
Consignor | Avsender | Der godset sendes fra | |
Control Tower | Kontrolltårn | En ekspertgruppe som sømløst forvalter, drifter og videreutvikler forsyningskjeden og vareflyten for din bedrift | |
Conversion key | Omregningsfaktor | En teoretisk faktor som gir mulighet for å beregne fraktvekt ut fra cbm og/eller lm | |
CPT | Carrige Paid To | Kjøper har risikoen fra godset er levert 1. fraktselskap eller terminal | |
Cross docking | Krysslasting | Distribusjonsprinsipp der etterspørsels-data fra en gruppe detaljister overføres elektronisk til leverandøren og til en felles omlastningsterminal. Varer fra hver leverandør transporteres samlet til terminalen. På terminalen splittes de innkomne lastene i detaljistordrer. Ut fra terminalen transporteres det detaljistlaster som inneholder varer fra mange - eller et stort antall til leverandørene. | |
CRS | Cost Recovery Surcharge | Vi belaster kostnadsdekningstillegg (CRS) ettersom satsene fra rederiene har økt. Dette tillegget belastes per TEU og vil vises som et eget tillegg på fakturaen. Justering av CRS vil bli informert en måned før implementering | |
DAP | Delivered at Place | Godset er levert når det er klart for lossing på navngitt sted. Mottager ansvarlig for kostander ifbm. importen | |
DAT | Delivered at Terminal | Godset er levert når det er losset på terminal. Mottager ansvarlig for kostander ifbm. importen | |
DDP | Delivered Duty Paid | Levering har skjedd når gods er klart for lossing ved destinasjonen | |
Deep sea | Deep sea | Last som sendes mellom kontinenter | |
Demurrage | Bryggeleie | Bryggeleie, når det gjelder containertransport | |
Detention | Containerleie | Containerleie, når det gjelder container transport | |
DGR | Dangerous Goods Regulations | Farlig gods reguleringer - regler for håndtering av farlig gods under transport | |
Dry bulk cargo | Dry bulk cargo | Tørrlast som skipes uten emballasje, f.eks. sand, korn | |
EAN | European Article Numbering | Nummersystem som gir produkter et unikt optisk lesbart nummer | |
EcoVadis | EcoVadis | EcoVadis tilbyr helhetlig bærekraftsvurderingstjeneste for selskaper. EcoVadis Rating dekker et bredt spekter av ikke-finansielle styringssystemer, inkludert miljø,arbeids- og menneskerettigheter, etikk og bærekraftige anskaffelser. Hvert selskap er vurdert på materialproblemene når det gjelder selskapets størrelse, beliggenhet og bransje. | |
EDI | Electronic Data Interchange | Elektronisk datautveksling | |
eMetanol | eMetanol | og bevare miljøet." | |
ERP | Enterprise resource planning | En programvareløsning som integrerer, administrerer og kontrollerer de nødvendige aspektene innenfor bedriftens virksomhetsområder, som produksjon, lager, salg, innkjøp og økonomi. For å øke effektiviteten på lageret kan ERP-systemet kobles sammen med lagerstyringssoft-ware. | |
ETA | Estimated Time of Arrival | Estimert ankomst dato | |
ETD | Estimated Time of Departure | Estimert forsendelsesdato | |
EUR-1 certificate | EUR-1 certificate | EUR-1 sertifikat, kan utløse tollfrihet ved fortolling av vare med opprinnelse i EU | |
EXW | Ex Works | Selgeren gir kjøper tilgang til produktene i sine egne lokaler ferdigstilt i henhold til kontrakt, men ikke klarert for eksport eller lastet på kjøretøy. Kjøper bærer all risiko og alle kostnader forbundet med å bringe varene til sitt bestemmelsessted. | |
FAS | Free Alongside Ship | Leveringen har skjedd når godset er plassert ved skipets side | |
FCA | Free Carrier | Levert når godset er lastet på kjøpers transportmiddel | |
FCL | Full Container Load | Full container last | |
Feeder | Feeder | Før-/ etter transport av last med båt, til/fra en hoved transportetappe | |
FEU -/FFU | Forty Equivalent Unit/ Forty Foot Unit | 40 fot container | |
FOB | Free On Board | Kjøper har risikoen fra godset er levert ombord på skipet | |
FSC | Fuel SurCharge | Drivstofftillegg | |
FTL | Full Truck Load | Komplett bil lastet full med gods. | |
GHG-beregninger | Beregninger av klimagasser | organisasjon, produkt eller hendelse. Det bidrar til å gjenkjenne overdreven energibruk eller annen ineffektivitet som resulterer i reduksjon av driftskostnader, | |
GSP Certificate | General System of Preference Certificate | GSP sertifikat kan utløse tollfrihet ved fortolling av vare med opprinnelse i et U-land, eller andre land avhengig av handelsavtale m/ EU/ Norge. | |
HAWB | House AirWayBill | House AirWayBill | |
HAZMAT | Hazardous Material | Farlig gods - gods som er av en befatning som kan omfatte fare, brannfarlig, etsende, eksplosjonsfare etc. | |
HBL | House Bill of Lading | Fraktdokument for sjøtransport utstedt av speditør | |
IATA | International Air Transport Association | Den Internasjonale flytransport forening. Medlemsorganisasjon for flyoperatører og speditører | |
IOD | Information on delivery | Informasjon rundt leveringstidspunkt | |
Karbonnøytral | Karbonnøytral | Karbonnøytralitet refererer spesielt til mengden karbon som fjernes fra atmosfæren som er lik karbonet som slippes ut. | |
Klimagassutslipp | Klimagassutslipp | Utslippet til jordens atmosfære av noen av ulike gasser, spesielt karbondioksid, som bidrar til drivhuseffekten. | |
LCL | Less than Container Load | Samlastningscontainer, mindre enn full container last / stykk gods på sjø | |
Lm | Loading meter | Lastemeter - 1m av lastebilens lengde, 2,4m bredde og uavhengig av høyde | |
Lo-Lo | Lift on/Lift off | Last som løftes om bord og fra skip med kran | |
MAWB | Master AirWayBill | Frakt dokument for flytransport-utstedt av flyselskap | |
MBL | Master Bill of Lading | Fraktdokument for sjøtransport utstedt av rederi | |
Missing IOD | Mangler IOD | Manglende leverings tidspunkt i datasystemet | |
NMHC | Ikke-metan hydrokarboner | NMHC betyr summen av alle hydrokarbonluftforurensende stoffer unntatt metan. | |
Notify party | Notify party | Den som skal varsles ved varens ankomst | |
Nox | Nitrogenoksid | NOx er en blanding av gasser som inneholder nitrogen, spesielt nitrogenoksidene NO, NO2 og N2O3.NOx bidrar til luftforurensning og er en betydelig komponent i fotokjemisk smog. | |
Null utslipp | Null utslipp | Betyr ingen klimagassutslipp. | |
NVOCC | Non Vessel Operating Common Carrier | Speditør som ikke selv har skip, men som kan utstede egne Bill of Ladings | |
PDA | Håndterminal/skanner | Skanner som leser barkoden på godset. | |
POD (road freight) | Proof of Delivery | Signatur fra mottakere av godset | |
POD (sea freight) | Port Of Discharge | Lossehavn | |
POL | Port Of Loading | Lastehavn | |
Project Cargo | Prosjektlast | Transport av stor, tung, verdifull last, eller kritisk utstyr som må frem. | |
Reefer | A refrigerated container | Temperaturregulert container | |
Ro-Ro | Roll on / Roll off | Last som kjøres om bord og i land fra skip | |
SBTi | Vitenskapsbasert målinitiativ | Det vitenskapsbaserte målinitiativet er et intiativt initiativ for å drive ambisiøse klimatiltak. | |
SCM | Supply Chain Management | Ledelse og administrasjon av forsyningskjeden. | |
SECA | Sulphur Emissions Control Area | Utslippskontrollområder (emisjonskontroll områder) for skipsfart, innenfor disse geografiske områdene er det særlige utslippsbegrensninger for skipsfarten. I disse områdene er rederier pålagt å benytte drivstoff som gir lavere svovelutslipp enn med tradisjonelt drivstoff. Kostnadene for dette drivstoffet belastes fraktkjøperen som et SECA tillegg på fakturaen. | |
Shipper | Shipper of cargo | Avsender | |
Short sea | Short sea | Last som sendes med container internt på et kontinent | |
SLA | SLA | Avtalen om når godset skal være levert | |
SOC | Shipper`s owned container | SOC stands for 'shipper-owned container' and is a metal freight shipping container that is owned by an individual or business and used to ship cargo across long distances. | |
SOC | Shipper-owned container | SOC står for 'shipper-owned container' og er en metallfraktcontainer som eies av en person eller en bedrift og som brukes til å sende gods over lange avstander. | |
Sox | Svoveldioksid | Et stort luftforurensende middel, spesielt i industriområder. De viktigste utslippskildene er fra forbrenning av fossilt brensel | |
SSC | Security SurCharge | Sikkerhetstillegg | |
Stevedore | Stevedore | Selskap som utfører lossing og lasting i havner. Både av skip, og containere | |
Stripping | Tømming av containere | Lossing av containere | |
Stuffing | Fylling av containere | Lasting av containere | |
TEU | Twenty foot Equivalent Unit | Måleenhet for containere. En TEU tilsvarer en 20 fotsenhet | |
THC | Terminal Handling Charge | Terminal- og håndteringskostnad | |
TMS-TA | Transportation management system | Transport Management System eller Transportadministrativt System er et system for å kjøpe, booke og håndtere frakt fra en eller flere transporttilbydere. Systemet kan være frittstående eller integrert i økonomisystemet eller ehandelssystemet. | |
Tonnkilometer | Tonnkilometer | Godsvekt fraktet i distanse. 10 tonn last fraktet 2km er lik 20 tonnkilometer | |
Transitthavn | Omlastingshavn | Havn hvor containere omlastes fra et skip til et annet; for eksempel fra oversjøisk linje til feederlinje | |
ULD | Unit Load Device | Container, tilpasset spesielt for fly og flyfrakt | |
Utslippsberegninger | Utslippsberegninger | – Utslippsberegninger beregner direkte og indirekte produksjon av klimagasser (GHG) og karbondioksidutslipp begått av en enkeltperson, | |
VAL | Valuable Cargo | Høyverdi vare. Kan kreve ekstra lastsikring, emballasje etc | |
Vurdering av bærekraft | Vurdering av bærekraft | En bærekraftsvurdering er et mål på hvor godt et selskap presterer når det gjelder miljømessig og sosialt ansvar. | |
W-M | Weight/Measurement | Teoretisk vekt som er høyest av reell vekt og omregnet cbm | |
Wet bulk cargo | Våt last | Våt last som transporteres uten emballasje, f.eks. olje, bensin | |
WMS | Warehouse management system | Et lagerstyringssoftware for semi- og helautomatiserte lagre. Det er et fleksi-belt system som øker effektivitet. Ved hjelp av WMS vil din bedrift kunne ta i bruk avansert lokasjonsstyring og optimalisere utnyttelsen av plassen dere har til rådighet. Systemene er enkle i bruk slik at opplæring og oppstart skal kunne gå raskest mulig. |