Tilbake golden week 2025

Golden week i Kina - hvordan påvirkes transportmarkedet?

3-4 uker før Kinas Golden Week er det høy aktivitet for internasjonal sjøfrakt. Detaljhandelen- og livsstilsbedrifter som forbereder seg til kommende kampanjer som Black Friday, Cyber Monday og julesalg. På grunn av stengte fabrikker og redusert logistikkdrift vil Kinas Golden Week legge et visst press på forsyningskjeden. Denne ukelange ferien i Kina kan føre til forsinkelser og økte transportkostnader. Vi anbefaler at importører som kjøper fra Kina merker denne uken med rødt i kalenderen.

Golden Week 2025

Golden Week varer fra 1. til 7. oktober, og er til minne om grunnleggelsen av Folkerepublikken Kina. Golden Week 2025 inkluderer også Mid-Autumn Festival 6. oktober, og forlenger Golden Week til 8. oktober, én dag lenger enn den nasjonale helligdagen vanligvis varer.

I løpet av ferien stenger fabrikker og kontorer over hele landet. Havnene og tollvesenet holder imidlertid åpent med redusert bemanning.

Hvordan vil Golden Week påvirke din transport?

Rush før Golden Week

3-4 uker før ferien starter ser vi en volumøkning før Golden Week hvert år, På grunn av stengingen får produksjonsbedrifter et rush for å produsere og levere varer før perioden med stengte fabrikker.

Tiden før Golden Week er preget av frenetisk forretningsaktivitet og høy eksport fra Kina. Aktiviteten spiser opp tilgjengelig fraktplass. Resultatet er overbookede seilinger, begrenset tilgjengelighet av lastebiler og stigende priser på både sjø- og flyfrakt. 

Mangler i havnevirksomheten

Havnepersonell tar også ferie i løpet av høytiden, som fører til mangel på frontlinjepersonell. Effektiviteten i havnene blir lavere og det oppstår køer inn til havnene for skip som skal laste/losse og containere blir stående i havnen som følge av for dårlig kapasitet.

Økt etterspørsel etter innenlandstransport

Før feriestenging øker både handel og reiseaktivitet blant forbrukere i Kina, noe som skaper høy etterspørsel etter transport lokalt. Produsenter og forhandlere intensiverer innkjøp og transport for å komme ajour før ferien. Resultatet er mangel på transportressurser, høyere fraktrater og tregere vareflyt.

Mangel på utstyr

Tilgjengelighet av utstyr utgjør og en utfordring, ettersom containere fra andre sørøstasiatiske land flyttes til Kina fra midten av august og frem til september. Dette skaper en ubalanse. 

Ettervirkninger etter ferien

Etter ferien holder volumene seg høye på grunn av etterslep og en med mangel på kapasitet, noe som resulterer i lengre leveringstider og høyere fraktpriser enn ellers i året.

Vær proaktiv 

En proaktiv tilnærming med en god plan er den beste måten å unngå stigende priser, stram kapasitet og forsinkelser på grunn av Golden Week. Avsendere oppfordres til å booke transport tidlig for å sikre nødvendig plass. Anbefalingen er minst 3-4 uker før varene er klare.

Om problemer oppstår, vennligst kontakt oss for assistanse. Vi hjelper med å sikre at transporten går som forventet.

Eddie Wang

Eddie Wang

Managing Director China