Viktige handelstrender og nøkkeltall (2024–2025)
Kinas eksport til Norden:
- Elbiler (+35 %): BYD og NIO tok 18 % av markedsandelen i Norden.
- Solcellepaneler (+22 %): Kinesiske leverandører stod for 65 % av nye installasjoner, drevet av nordiske karbonnøytralitetsmål.
- Forbrukerelektronikk (+12 %): Huawei og Xiaomi vokste innen 5G og smarthusteknologi.
Nordisk eksport til Kina:
- Avansert maskineri (+15 %): Etterspørselen økte for svenske ABB-roboter og danske Vestas-vindturbiner.
- Sjømat (+18 %): Eksporten av norsk laks og islandsk torsk økte takket være tollfordeler.
- Legemidler (+10 %): Novo Nordisk (Danmark) og Elekta (Sverige) oppnådde rekordomsetning i Kina.
2025 markerer 50-årsjubileet for diplomatiske forbindelser mellom Kina og EU.
De nordiske landene styrker samarbeidet med Kina innen shipping, grønt hydrogen og relaterte sektorer, noe som har ført til en årlig vekst i handelen på 8,3 %. Store nordiske selskaper som Volvo (Sverige) og Nokia (Finland) har også økt innkjøpene sine i Kina, for å redusere avhengigheten av enkeltmarkeder og styrke forsyningskjedesamarbeidet.
Shippingmarkedet: Rødehavs-krisen og prisjusteringer
Forstyrrelser i 2024:
- Rødehavs-krisen førte til at fraktrater for 40-fots containere (FEU) på ruten Shanghai–Gøteborg steg til $5 000–5 500 (+150 % å/å), da skip måtte seile rundt Kapp det gode håp, noe som la til 10–14 dager i transittid.
- Noen aktører byttet til China-Europe Railway Express (Xi’an–Helsingfors), noe som økte nordisk jernbanefrakt med 25 % i 2024.
Stabilisering i 2025 (per mai):
- Prisene har normalisert seg til $2 800–3 200 per FEU, støttet av:
- Økt global kapasitet i containerflåten
- Delvis gjenopptakelse av transitt gjennom Rødehavet
- Bedre tilpasningsevne i forsyningskjeden
Utfordringer og muligheter
- EU CBAM: Nordiske tollsatser på 4–6 % på kinesisk stål og aluminium, men lavkarbonprodukter (f.eks. batterier, solceller) forblir konkurransedyktige.
- Regulatoriske krav: Nordiske "Åpenhetslover for forsyningskjeder" (Sverige/Danmark) krever sporbarhet for kritiske mineraler.
- Grønne partnerskap: Kina og Danmark inngikk i 2025 en Grønn Shipping-avtale, inkludert metanoldrevne skipsprosjekter med Maersk.
Fremtidsutsikter
Den bilaterale handelen mellom Kina og de nordiske landene forventes å overstige $55 milliarder i 2025, med ny energi, biofarmasi og digital økonomi som viktige vekstdrivere.
Etter stabilisering i Rødehavet kan fraktratene på nordiske ruter falle ytterligere. Samtidig vil alternativer som China-Europe Railway Express fortsatt tilby fleksible logistikkløsninger.
Merk for bedrifter: Selskaper som driver med handel i Norden bør følge med på mulige konsekvenser av EUs "de-risking"-strategi, spesielt innen høyteknologisk vareutveksling.