Tilbake china and nordic market update 2025

Oppdatering om handels- og shippingmarkedet mellom Kina og Norden

Med full oppheving av reiserestriksjonene mellom Kina og EU i 2024, har det økonomiske og handelsmessige samarbeidet mellom Kina og Norden (Sverige, Danmark, Norge, Finland) skutt fart. Den bilaterale handelen nådde 52 milliarder dollar i 2024, en økning på 6,8 % sammenlignet med året før—høyere enn den generelle veksten mellom Kina og EU (5,3 %)—drevet av tettere samarbeid innen grønn teknologi, elbiler og ren energi. Samtidig har fraktratene på ruten Kina–Gøteborg/Oslo/Helsingfors svingt kraftig i perioden 2024–2025 på grunn av globale logistikkforstyrrelser

Viktige handelstrender og nøkkeltall (2024–2025)

Kinas eksport til Norden:

  • Elbiler (+35 %): BYD og NIO tok 18 % av markedsandelen i Norden.
  • Solcellepaneler (+22 %): Kinesiske leverandører stod for 65 % av nye installasjoner, drevet av nordiske karbonnøytralitetsmål.
  • Forbrukerelektronikk (+12 %): Huawei og Xiaomi vokste innen 5G og smarthusteknologi.

Nordisk eksport til Kina:

  • Avansert maskineri (+15 %): Etterspørselen økte for svenske ABB-roboter og danske Vestas-vindturbiner.
  • Sjømat (+18 %): Eksporten av norsk laks og islandsk torsk økte takket være tollfordeler.
  • Legemidler (+10 %): Novo Nordisk (Danmark) og Elekta (Sverige) oppnådde rekordomsetning i Kina.

2025 markerer 50-årsjubileet for diplomatiske forbindelser mellom Kina og EU.

De nordiske landene styrker samarbeidet med Kina innen shipping, grønt hydrogen og relaterte sektorer, noe som har ført til en årlig vekst i handelen på 8,3 %. Store nordiske selskaper som Volvo (Sverige) og Nokia (Finland) har også økt innkjøpene sine i Kina, for å redusere avhengigheten av enkeltmarkeder og styrke forsyningskjedesamarbeidet.

Shippingmarkedet: Rødehavs-krisen og prisjusteringer

Forstyrrelser i 2024:

  • Rødehavs-krisen førte til at fraktrater for 40-fots containere (FEU) på ruten Shanghai–Gøteborg steg til $5 000–5 500 (+150 % å/å), da skip måtte seile rundt Kapp det gode håp, noe som la til 10–14 dager i transittid.
  • Noen aktører byttet til China-Europe Railway Express (Xi’an–Helsingfors), noe som økte nordisk jernbanefrakt med 25 % i 2024.

Stabilisering i 2025 (per mai):

  • Prisene har normalisert seg til $2 800–3 200 per FEU, støttet av:
    • Økt global kapasitet i containerflåten
    • Delvis gjenopptakelse av transitt gjennom Rødehavet
    • Bedre tilpasningsevne i forsyningskjeden

Utfordringer og muligheter

  • EU CBAM: Nordiske tollsatser på 4–6 % på kinesisk stål og aluminium, men lavkarbonprodukter (f.eks. batterier, solceller) forblir konkurransedyktige.
  • Regulatoriske krav: Nordiske "Åpenhetslover for forsyningskjeder" (Sverige/Danmark) krever sporbarhet for kritiske mineraler.
  • Grønne partnerskap: Kina og Danmark inngikk i 2025 en Grønn Shipping-avtale, inkludert metanoldrevne skipsprosjekter med Maersk.

Fremtidsutsikter

Den bilaterale handelen mellom Kina og de nordiske landene forventes å overstige $55 milliarder i 2025, med ny energi, biofarmasi og digital økonomi som viktige vekstdrivere.

Etter stabilisering i Rødehavet kan fraktratene på nordiske ruter falle ytterligere. Samtidig vil alternativer som China-Europe Railway Express fortsatt tilby fleksible logistikkløsninger.

Merk for bedrifter: Selskaper som driver med handel i Norden bør følge med på mulige konsekvenser av EUs "de-risking"-strategi, spesielt innen høyteknologisk vareutveksling.