Tilbake cdc-w9KEokhajKw-unsplash (1)

Oppdatering rundt eksport/import fra Kina og Asia

Kinesiske myndigheter har fortsatt pålagt ulike sikkerhetstiltak på den kinesiske befolkning. Etterspørselen etter eksport ut av Asia er langt større enn tilbudet, og vi befinner oss i en global utfordring hva gjelder manglende plass og utstyr. Alle asiatiske land er påvirket i større eller mindre grad.

Kinesiske myndigheter har fortsatt pålagt ulike sikkerhetstiltak på den kinesiske befolkning, på grunn av Coronavirus (covid-19). Dette påvirker flere produsenter, som igjen kan føre til problemer med leveranser.
Sikkerhetstiltakene har også påvirket reisemønsteret, og flere store flyselskap har kansellert sine flyvninger til og fra Kina de neste ukene. Alt dette gir en viss uforutsigbarhet rundt logistikken og kapasiteten for de ulike eksportmulighetene fremover. Vi anbefaler dere derfor å være ute i god tid med bookinger.
 
ColliCare Kina er sterkt opptatt av å ivareta sine ansatte, de følger sikkerhetsrådene, og planlegger å åpne sine kontorer så snart det lar seg gjøre. Alle våre kinesiske medarbeidere er allerede tilgjengelige per e-post og telefon, for å dempe mulig innvirkning på logistikken og driften til våre kunder.  
 
Vi minner om at vi i tillegg til sjøfrakt fra Kina, også kan tilby raskere transportløsninger på tog og fly.

Midlertidig lagring i Kina

Vi har mulighet til å oppbevare godset deres på et Kinesisk tollager hos oss til

situasjonen forhåpentligvis har bedret seg etter kinesisk nytt år (12 februar). Vi har tilgjengelige fasiliteter i Shanghai – Xiamen og Shenzhen.

Blocktog fra Kina

Viser på muligheten for å frakte godset deres på skinner fra Kina fra midten av januar.
Toget vil ha en transittid på ca. 21 dager fra Xi’an til Oslo, og rommer inntil 50x40’HQ. Vi kommer til å bekrefte dette toget hvis vi ser at vi har nok gods i midten av desember. Kunder som ønsker å benytte seg av dette tilbudet oppfordres til å ta kontakt med oss så fort som mulig.
 

Etter hvert som verden åpnet opp igjen førte forsinket last og nye ordre til en enorm etterspørsel. Rederiene økte kapasiteten sin for å få ut så mye som mulig før Golden Week i uke 40,
men dette har ført til at containerne har strandet i feil ende av forsyningskjeden. Nå fortsetter Covid å påvirke oss i Europa, og vi merker det spesielt på havnene i England og på Kontinentet.

Opphopning i havnene fører til at de normale operasjonene er mer krevende å utføre i samme hastighet som tidligere. Skip blir derfor stående i påvente av å få losse og selve lossingen
tar lenger tid enn normalt. Vi opplever derfor at transittiden øker, samtidig som rederiene innfører blanke seilinger for å ha nok containere til å fylle båtene sine med og for å bremse situasjonen i Europa.

Ubalansen fortsetter og vi opplever nå en kritisk utstyrsmangel i hele Asia. Det er viktig at vi mottar bookinger så tidlig som mulig.

 


Kina-toget
 
Flyfrakt