Tilbake Sea freight

nyheter/containerkrise-og-skyhøye-fraktrater

Frakten fra Asia til Europa preges av store forsinkelser, mangel på containere og høye fraktrater.

Vi er i dialog med mange forskjellige transportører for å finne den beste løsningen på kort og lang sikt. Målet er å sikre stabilitet, forutsigbarhet, plass og utstyr.
 

Det beste rådet vi kan gi er:

Bestill tidlig!

Oversjømarkedet står overfor:

  • økning i etterspørsel

  • mangel på utstyr, som til og med kan forværres

  • overbelastning og forsinkelser

  • SPOT-priser

 

Vi er en uavhengig transportør og vil alltid se etter den beste løsningen for din forsendelsen.

Andre frakt alternativer?

Både togtransport og flyfrakt kan være gode løsninger for transport av ditt gods, og vi ser at disse transportformene også er veldig populære om dagen. Togtransports er fullbooket i juni, men vi vurdere andre og nye traseer for å få mer plass til gods fremover.

Generell sjøfraktstatus for sommeren 2021

  • vi forventer at den sterke etterspørselen etter eksport fra Asia vil fortsette i tredje kvartal, i tillegg til høy utnyttelse og trangt om plassen i havnene.

  • Utstyrsmangel er fortsatt en utfordring i Asia - Stillehavet. 

 
Dagen Næringsliv spår "Enorme forstyrrelser" i verdenshandelen. Nye Covid-19 utbrudd i Guangdong-provinsen i Sør-Kina, samt forsinkelsene et av verdens største containerskip, Ever Given, skapte da den blokkerte Suez kanalen.
 

MT Logistikk beskriver De mange og rekordlange forsinkelsene i oversjøisk containerfrakt har, ifølge atskillige speditører og vareeiere, gjort ruteplanene verdiløse. 

 

Staus pr land

Kina

På grunn av utstyrsmangel, mangle på lagringsplass og forsinkelser helt tilbake til Julen, går vi ut fra at det vil være krevende få tilsendt gods fra Kina i hele sommeren.

Vi vurdere ulike løsninger fra Ningbo og Shanghai, et godt råd er å bestillinge tidlig.
Xiamen, Fuzhou Dalian, Qingdao og Xingang preges av utstyrsmangel.

Yantian havn, preges av overbelastning, samt oppdagelsen av et mutert virus fra Covid-19, hvilket medfører veldig strenge pandemikontrollregulering. Fartøy må vente opptil 14 dager utenfor havnen før de kan gå til kai. Hvilket betyr at dagens fraktplaner er ugyldige fra nå og ut måneden, du må stole på den daglige informasjonen fra transportørene.

Nansha havn er stengt, ny åpningstid er foreløpig ukjent.

India

India er preget av alvorlig spredning av Covid-19 viruset og har flere områder med lokale lockdowns.

Forsinkelser påregnes. India har også samme utstyrsmangelen som Kina.

Sørøst Asia

Logistikk situasjoner er preget av forsinkelser, hovedsakelig på grunn av utstyrsmangel.

Kontinentet

Havner som Rotterdam, Hamburg, Antwerpen og Bremerhaven sliter med overbelastning, i tillegg til at oversjøskipene legger beslag på feederkapasiteten.

Forsinkelser må påregnes.

Vi ser på ulike logistikkscenarier for å forbedre leveransene.

 
André Grønli

André Grønli

Director Key Account